Dag 13 Jeruzalem werk en graftuin - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu Dag 13 Jeruzalem werk en graftuin - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu

Dag 13 Jeruzalem werk en graftuin

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate en Jorieke

10 Februari 2010 | Israel, Jeruzalem

Shalom!

Een nieuwe mooie en heerlijke lente dag in Jeruzalem. Voor ons dan, de Joden zelf lopen in dikke winterjassen!

Er is er een jarig hoera hoera, dat is er maar 1 dat is Ineke! Gefeliciteerd door iedereen bij ontbijt, dus goed begonnen! En ze mocht vandaag rijkelijk uitdelen in de gaarkeuken!!

Zoals gisteren verteld iedereen weer uitgefladderd richting allerlei projecten. Gelukkig niet zo supervroeg, allemaal rond 730-800 uur de deur uit. En enthousiast om zoveel mogelijk af te ronden waar het lukt. De groep naar Ramallah had wat opstart problemen, er moest een decoupeerzaag gekocht worden en uitgevist worden hoe daar te komen. De persoon die tot nu toe haalde en bracht kun niet omdat zijn vrouw de auto nodig had. Ook hier zie je wie de baas in huis is :)! Met taxi zijn ze nu heen en weer gegaan en hebben bergen werk verzet. Zoveel mogelijk afgerond omdat het te ver is om er morgen heen te gaan. Zij hebben in nederigheid doorgewekt en waren pas laat in de middag terug. Ook hebben ze daar nog wat rond gelopen, maar prettig was het niet. Veel lawaai en rotzooi en ze voelden zich ongemakkelijk. Ilona voelde zich als vrouw zonder hoofddoek niet veilig en de checkpoints was ook als aardig bedreigend ervaren.

Ook de tuin van Wilma is helemaal opgeknapt, ze hebben hard doorgewerkt in het zonnetje. Huib heeft een brief van haar meegekregen, onderaan dit verslag kun je het lezen, een aanrader, iets om weer over na te denken… De baptistenkerk en boekwinkel heeft ook weer de paardenkracht van de medewerkers gezien! De baptistenkerk in de tuin, mooi opgeknapt, en in de boekwinkel hebben Joop en Willem een muurtje gemetseld en zijn ze bezig in de badkamer. En wij… roeren in megapannen spaghetti met rode saus, megablikken bonen omkiepen om in nog meer megare pannen te koken. Kilo’s tomaten, komkommers en aardappels gesneden en geschild, borden opgeschept en rondgedeeld etc etc. Ongelooflijk, en dat allemaal met vrijwilligers! Rijen mensen om eten te halen, fijn dat ze dat daar kunnen! Er zijn er ook die proberen meer te krijgen, Ineke zag er eentje in een hoek zat snel te eten, zegt ze niet nog een keer he, zit hij even later in een andere hoek en heeft voor elkaar gekregen dat hij nog een keer krijgt!! Stiekem gunnen we het hen, maar ja er zijn meer hongerige magen…

Na op de terugweg nog wat even snel wat geshopt te hebben, 1430 uur in hotel en richting Graftuin vertrokken. Lekker lui met de taxi, je merkt dat de energievoorraad van velen van ons aardig op begint te raken. Best intensief, zowel lichamelijk als geestelijk. In de tuin zijn we rondgeleid door een andere Corrie, op aanraden van Wilma die ook in de tuin werkt. Een prachtige tuin, met veel bloei van oa de Amandelboom. Ze legt uit dat de amandelboom de eerste is die gaat bloeien na de winter. We zien de Skelet heuvel of Hoofdschedelplaats, zie de foto hoe duidelijk je dat ziet. Een Engelsman zag dit en is verder gaan zoeken en er bleek een hele mooie tuin bij te zitten en een leeg alleen voor de rijken weggelegd, graf. Dit kon volgens hem heel goed de plaats zijn waar het kruis heeft gestaan en de hof van Jozef van Arimathea en het graf van Jezus is geweest. Traditioneel is dat in de Grafkerk in Jeruzalem waar we geweest zijn en dit kan ook op geen enkele manier bewezen worden maar het is een mogelijkheid. Er is een tijd geweest dat ze in de tuin claimden dat dit de plek is, maar dat mogen ze nu niet meer zeggen.

Hierna mocht een ieder voor zichzelf weten wat hij/zij ging doen, sommigen gingen nog wat Jeruzalem snuiven zoals ze dat zeiden, zijn bijvoorbeeld bij de Tempelmuur geweest en hebben daar een indrukwekkende militaire ceremonie bijgewoond. Anderen zijn nog gaan winkelen in de vele winkeltjes van de straatjes van Jeruzalem. En een aantal zijn terug naar het hotel gegaan, lekker even uitrusten of douchen!

Na het weer heerlijke avondeten hebben we een fijne avond samen gehad. Samen mooie liederen gezongen. We hebben Gerrit en Willem bedankt voor wat ze ons geboden hebben, voor hun inzet en met een mooie mok, grote pen en Joodse vlag bedankt.

Gerrit heeft voor ons de reis met kernpunten weergegeven door middel van 23 woorden die met een V beginnen: Vasthouden, Verwarring, Verdieping, Verrassing, Verwachting, Veranderen, Vernieuwing, Verlossing, Verzekering, Vergeving, Veroordeling, Vertrouwen, Vet Cool, Verwondering, Verademing, Verhoring, Verbetering, Verliefd, Verkondiging, Vermenigvuldiging, Vrijmoedig, Verzorging en Verpakking. Vooral de 3 woorden die onderstreept zijn hoopt hij dat we meegekregen hebben, Liefde tot God en je Naaste, opdracht vanuit de Bijbel tot Verkondiging van Zijn Woord (kan ook goed door Verzorging zoals wij hebben gedaan, door je doen) en dit alles met Vrijmoedigheid te mogen doen – Wees vrij, geen slaaf van mensen, religie, zonden, een klein beetje met als voor beeld een Daniel Braun, Koen Yanush en Bart Repko… Door Verzorging en Verkondiging houd je ook jezelf en je geloof scherp, ben je gedwongen te graven in Gods Woord. Een aanmoediging misschien weer mee te gaan met één van de projecten van Gain!! Of begin gewoon in je eigen woonplaats, bij je eigen kerk. Word wakker, word actief. God geeft die opdracht aan ons. Lees met ons de volgende Bijbelgedeelten: Jesaja 54: 1-10 voor Israel en Jesaja 56: 1-8 uitbreiding overige volken.

Hierna kregen we de opdracht een brief aan jezelf te schrijven met daarin alles wat je jezelf zou willen vertellen, wat je zou willen onthouden, wat je voornemens zijn, de hoogtepunten van afgelopen 2 weken. Die stopten we in een envelop met je eigen adres erop en Gerrit zorgt dat we deze over een week, een aantal maanden, een jaar wie weet??! Ontvangen via de post en dan dit mogen lezen en denken o ja, die 2 weken in Israel, voelde ik dat zo. Het is zo moeilijk dat echt vast te houden, dat met anderen te delen. Wat een super mooi idee is dit!

Hierna een luchtige afsluiting door een spel van ons aller Tante Hennie inmiddels! In groepen woorden uitbeelden en zoveel mogelijk binnen een minuut raden! Nou je raadt wel wat een hilariteit dat teweeg bracht, veel gelachen! En Willem en Arjen verrasten ons allemaal met een leuke sketch 5 jaar na deze reis. Willen ze opnieuw een reis organiseren maar hoe zat het ook al weer met die deelnemers van toen. Wie willen ze weer mee? Hennie en Frits zitten inmiddels in de Boskamp. Frits ging overal op bankjes liggen slapen, maar nu slaapt hij de hele dag in de Boskamp! En Hennie is niet te stoppen die gaat maar door. Marianne is getrouwd met de zoon van Huib en hebben inmiddels 7 kinderen en wonen in Dijkhuizen. Corina is getrouwd met een super ortodoxe Jood en heeft kinderen met pijpenkrullen. Ook pijpenkrullen heeft Evert na deze reis. Ilona is een reisburo begonnen, Van Triest en Co, en organiseert verzoeningskampen in de woestijn tussen de Noordpool en Afrika. Renate, ikzelf, ben boeken gaan schrijven! Mijn laatst verschenen boek gaat over Klundert en de Joden!!! Erg interessant voor uitzicht! Arjen herinnerde zich dat hij Roel en Huib had meegevraagd op de reis om zelf de mooie klussen en makkelijke tuinen te doen en hen de rest op te laten knappen! Etc etc, je snapt dat we dubbel lagen, erg leuk gedaan.

Toen was het inmiddels al erg laat richting middernacht en hebben we opgeruimd en zijn we gaan slapen. Woensdag ons laatste dagje… ’s ochtends nog even werken tot 1200 uur en een half uur later in de bus richting Bethlehem en het kindertehuis. Erg benieuwd, helemaal na het filmpje over Lina en Hilal!

Zoals beloofd volgt nu de brief van Wilma. Overal waar we geweest zijn, hebben Arjen en Gerrit beoordeeld hoeveel en of we geld achterlieten of materiaal voor hen kochten van het geld dat we extra mee hebben mogen brengen. Bijvoorbeeld House of Light waar we als eerste hebben gewerkt, de gaarkeuken, Wilma en Corrie voor hun goede werk, Salim van Musalaha, etc etc. We hebben meerdere bedanken en briefjes gehad, bij deze de indrukwekkende brief van Wilma – zij werkt voor de stichting Elah, opgericht in 1979, een non-profit organisatie dat psychologische en sociale dienstverlening biedt aan Israelische inwoners van Nederlandse afkomst en hun familie – Holocaust overlevenden. Ik vertelde al eerder van haar patient Henry.

“Jeruzalem 9 februari 2010,
Ontvangen van de groep uit Holland, o.l.v. Huib Rijneveld, het bedrag van € 200,-. Dit bedrag zal ik doorgeven aan de Stichting Elah, waarvoor ik vrijwilligerswerk doe. Namens Elah wil ik u vast bedanken voor deze mooie gift. Elah viert op 5 maart haar 30-jarige bestaan en ik zie het als een mooie bijdrage voor een project waar wij als Nederlanders de schuld in mee mogen dragen van wat door Nederland mede is aangericht. Of om het met de woorden van één van mijn Holocaust overlevenden te zeggen:
Als mijn ouders (vóór mijn ogen) waren weggehaald door de Duitsers, door de vijand, dan zou ik daar misschien ooit vrede mee kunnen krijgen, maar nu ze door Nederlanders het huis werden uitgesleurd, zal ik daar nooit overheen komen.
Wij kunnen dit nooit meer goed maken, maar ik mag proberen om, ook namens u het leed te verzachten en tenminste nu in het lijden, bij hen zijn. Nogmaals met dank,
Weilma van de Biesebos, Itamar Ben Avi 5c, 92349 Jerusalem, ISRAEL. E-mail: wilma7@netvision.net.il”

Niks meer aan toe te voegen, word je stil van. Shalom.

Jorieke en Renate

• 10 Februari 2010 - 09:26

Gerbert.:

dank aan the schrijvende ladies en alle andere schijvers/schrijfsters & fotografen voor alles wat we konden zien en lezen. Echt super! Hartelijk dank daarvoor!Geniet van de trip naar Betlehem en kom dan maar snel naar huis, want we zijn jullie erg gaan missen!
    Gr. GD

• 10 Februari 2010 - 09:39

Berthine:

Nog ff een berichtje schrijven, k weet niet of jullie t nog lezen, maar wat heb ik en velen met mij genoten van de fotos en de verhalen! super bedankt! Een hele goede terugreis! Kledingadvies: lange onderbroek met lange broek of anders 2 leggings met rok, thermoshirt, dikke trui liefst met kol, euhm trui met blouse kan ook, sjaal, muts, winterjas, handschoenen en niet te vergeten: snowboots oid...
    hoop jullie morgen op Schiphol te omhelzen, begroeten, kussen enzo!
    kusjes van Martjan en Jiddo en liefs v berthine

• 10 Februari 2010 - 09:54

Joke :

Nou Renate, het zal vast een indrukwekkend boek worden, ben erg benieuwd...,
    Jorieke we kunnen jou en Renate wel inhuren voor een Klundertse maaltijd, gaat jullie te zien wel goed af.
    geniet van jullie laatste dag en hoop jullie morgen te zien in het winterse holland, waar weer veel sneeuw en gladheid is vanmorgen.

liefs Joke

• 10 Februari 2010 - 12:15

Siebe:

Hallo allemaal, ik zit ijverig op kantoor te werken... wat een omschakeling..... jullie sluiten alles op een heel leuke manier af, lees ik. Veel plezier nog op de laatste dag en een heel goede terugreis gewenst!!
    Siebe.

• 10 Februari 2010 - 13:01

Gerdien :

Nou Renate en Jorieke VAN HARTE BEDANKT voor jullie collums !!!! we hebben zo fijn meegenoten met deze byzondere reis !. Nog even een berichtje van ons uit het winters doetinchem, Sneeuwt hier . denk aan winterkledingadvies van berthine!!! Hoop Roel en jullie morgen te komen ophalen We wensen jullie een voorspoedige reis en behouden aankomst.
    Liefs van de Kids en Gerdien

• 10 Februari 2010 - 16:29

Dick:

BIjna is de tijd aangebroken van gaan. Dat zal voor jullie best even slikken zijn. Een land met zoveel facetten en ontmoetingen, waar de Eeuwige centraal staat. Heel bijzonder. Slaap lekker vannacht en morgen gezond weer op. Joodse uitspraak. Inderdaad zoals Berthine schreef... warm kleden!!
    Geniet nog van de laatste uurtjes Israel. Een land en mensen om van te houden maar ook van jullie verhalen etc etc. Vrede en geduld (Ben Goerion)voor onderweg. Liefs, dick

• 10 Februari 2010 - 17:00

Dini Rijneveld:

Dag allemaal
    We wensen jullie goede reis en behouden thuiskomst.
    We hopen elkaar morgen weer te zien.Fijn!!
    Het is hier volop winter,het sneeuwt!!
    Nogmaals bedankt voor de geweldige reisverslagen en fotos

Liefs Dini en allemaal!