Dag 10 Sabat in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu Dag 10 Sabat in Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu

Dag 10 Sabat in Jeruzalem

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate en Jorieke

06 Februari 2010 | Israel, Jeruzalem

Sabat Shalom!

Vanochtend eerst om 7 uur wakker geworden van het zonnetje, tijd bekeken, en hmmm heerlijk nog eventjes omdraaien! We hoeven vandaag pas om 930 uur klaar te staan, dat is even genieten! Na weer een lekker ontbijtje, helaas zonder onze lekker koffie vanwege Sabat, wandelend naar de kerk. In de Jaffastraat pakken we om iets voor tien vol verwachting de deurklink vast… dicht. En nu… Gelukkig kwam na 10 minuten er iemand aan en konden we naar binnen. De dienst begon blijkbaar om 10.30 uur. We werden ontvangen en kregen drinken en vervolgens werd er op de ramshoorn geblazen ten teken dat de dienst ging beginnen. Het is een superkleine orthodox messiaanse gemeente, heel traditioneel. De vrouw van de voorganger is Nederlandse en vertaalde de dienst die in het Ivriet werd gedaan voor ons. We zongen deels in het Engels en deels in het Hebreeuws mee. De voorganger heeft uit verschillende delen uit de Bijbel gelezen, het Thora gedeelte van de week (nu Exodus 20, de 10 geboden), toen uit de profeten Jesaja 6, dan Evangelie Matteus 5 (Zaligsprekingen), dan brieven Nieuwe Testament 2 Korinthe 4 en tenslotte brieven Oude Testament Daniel 9. Het ging over Vrees niet! Het is maar goed dat er geen exacte plaatsen in de Bijbel staan waar bijvoorbeeld Mozes op de Sinai de Wet ontving, anders zouden we de plaatsen gaan aanbidden. Aan het einde mochten die wilde deelnemen aan het avondmaal. In totaal 3 uur, nou kunnen wij nog wat van leren :). Hierna kregen we heerlijk kopje koffie met schalen cake en chipjes, nou het was 1330 uur inmiddels, moest je eens zien hoe snel die schalen leeg waren!!

Dan op met een nieuwe gids Hans met als einddoel de Olijfberg. Eerst liet hij nog een ander gedeelte van de Grafkerk zien, wat veel verschillende kerken in 1 kerk! Vervolgens via de Via Dolorasa naar eten gezocht, hebben we weer lekker Falafal gegeten, had iedereen redelijk zin in om 1500 uur! Toen via de Stefanuspoort waar Stefanus gestenigd zou zijn volgens de overlevering op naar de Olijfberg. We zijn eerst bij de Hof van Getsemane gestopt. Mooie tuin met hele oude Olijfbomen. Helaas niet meer origineel uit die tijd want in de tijd van de Turkse overheersing vonden ze het maar onzin dit gedoe en hebben ze de hele Olijfberg leeggemaakt, tot de laatste spriet toe. Maar oud zijn de bomen nog wel. Hier heeft Jezus tot tranen en zweetdruppels gelaten toen hij zich terugtrok om te vragen of de Beker aan Hem voor bij mocht gaan, MAAR niet mijn wil maar Uw wil geschiedde. Hier is hij ook door Judas verraden en meegevoerd. Ze claimen zelfs de rots nog te hebben waarop Hij gezeten zou hebben en prompt is daar weer een protserige kerk omheen gebouwd. Maar fijn om op die plek te zijn en er over na te denken. Hierna naar boven doorgelopen, wat enorm veel graven. De Joden geloven dus dat de Messias terug zal komen daar op de berg en willen vooraan in de rij staan. Ze hebben eeuwigheidrecht op de graven, worden dus niet geruimd en inmiddels moet je hele bedragen neertellen om daar te mogen liggen. Een Jood moet 7 dagen rouwen en de overledene wordt zsm begraven. Niet op de Sabbat. Als je op de vrijdagmiddag overlijdt, gaat alles in de 7e versnelling om je voor zonsondergang begraven te hebben! Als mensen bezoek zijn geweest, nemen ze geen bloemen meer maar laten een steentje achter als teken dat er bezoek is geweest.

Toen zucht nog verder naar boven, we voelden onze kuiten al aardig! Maar jong en oude, hupsakee naar boven! We zijn gestopt bij een volgende kerk, heet de Traan. Hier weende Jezus over Jeruzalem. Hoe begrijpelijk. Je kijkt daar prachtig over de stad en wat zie je. Tig verschillende kerken, koepels, moskeeen… verenigd in 1 stad, onvoorstelbaar. Maar we hebben heerlijk genoten van het uitzicht met een prachtige zonsondergang. Je zag letterlijk de donkere wolken boven Jeruzalem samenpakken…

Toen weer onze kuiten plezieren, nog verder naar boven. Laatste loodjes naar de top van de berg waar Jezus opgevaren zou zijn naar Zijn Vader. En toen mochten we heerlijk afdalen.. En terug naar ons hotel (inmiddels 1800 uur ’s avonds). We liepen om de Westelijk muur helemaal om de stad heen braaf achter onze gids aan, dat hebben we geweten. Best afzien, zowel voor jong als oud. Klimmen en dalen, waren uiteindelijk pas 1905 uur in het hotel! Toen weer heerlijk gegeten en we kregen informatie over morgen.

En de laptop met de website stond beneden, kijk en geniet van de foto’s hoe iedereen vol verwachting en nieuwsgierig op zoek gaat naar een bericht voor hem/haar! Ontroerde Ineke voor de knuffels van kleinkinderen, blije en trotse ma Annie, stralende papa Arjen na de berichtjes van Martjan en Jiddo, etc etc etc. Dank!

Morgen moeten we vroeg op want de eerste groep gaat al op klus om 730 uur! 5 mensen gaan met Gerrit mee naar de gaarkeuken, een andere groep gaat in een jongeren centrum timmeren en verven, weer een andere hovenierwerk onderleiding van Arjen doen in een meditatuin, anderen betonvloertje storten, tegelen en verven bij een boekwinkel en tenslotte enkelen waaronder ikzelf werk doen bij 2 tuinen onder de professionele leiding van Huib. Dit doen we tot 1400-1500 uur zodat we om 1430 uur weer klaar kunnen staan voor een dienst in een andere Messiaanse kerk. Zo gaan we vanaf nu elke dag een gedeelte werken en een gedeelte ergens heen. Jullie horen weer!

Shalom en groetjes uit een gelukkig weer superzonnig Jeruzalem!

Jorieke en Renate

• 06 Februari 2010 - 20:51

Gerdien:

dag allemaal"
    Ook voor morgen een fijne "werkdag" en goede kerkdienst toegewenst liefs van ons

• 06 Februari 2010 - 21:00

Warner En Carine:

Wij hebben vandaag ook een prima dag gehad, in Alkmaar en hier in Haarlem. Maar ja, dat is toch wel anders dan daar waar jullie zijn, kijken, bidden en genieten.
    We zijn toch wel een beetje jaloers op jullie !

• 06 Februari 2010 - 21:19

Dini Rijneveld:

Dag allemaal

Nog steeds geweldig die reisverslagen,bedankt.jullie moeten er toch elke keer maar weer voor gaan zitten.
    Lieve echtgenoot bedankt voor de mooie bos bloemen,echt een verrassing!
    goeie zondag allemaal!en tante Gerda en Siebe goeie reis maandag en behouden thuiskomst!

Lieve groeten van:Gerwin,Lydia,Esther,Arjan,Knuffel van Jonathan en dikke kus van Dini

• 06 Februari 2010 - 21:48

Berthine :

Lieve Renate, als je weer in NL bent, kan je zo een baantje zoeken als collumniste of verslaggeefster oid. Ik zit er echt helemaal in als ik je verslagen lees!! Complimenten! Zzzzzzzzzzlaap lekker! tjuus je schoonzussie

• 07 Februari 2010 - 13:07

Aryanne:

Dag allemaal!

'k Kreeg deze link van Berthine, echt leuk om de reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken. Het ziet er geweldig uit! Ook ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Arjen, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Speciale groeten voor Marjanne (staat je echt goed, die bedoeïenen-kleren!:)) en Germa. Een goede tijd nog allemaal!

Groetjes, Aryanne

• 07 Februari 2010 - 16:02

Berthe:

Gisteren van Siebe deze link doorgekregen en wat is het leuk om te zien en te lezen wat jullie beleven! Fijne dagen nog!

• 07 Februari 2010 - 16:24

Griëtte:

hallo allemaal. leuk om jullie reisverslagen te lezen met de daarbij behorende foto's. wens jullie nog een goede tijd daar en wat fijn dat je wat voor de mensen daar mag betekenen. hier is alles goed, een zondag zonder sneeuw maar wel koud, wat dat betreft zitten jullie daar beter. gisteren is Gerdien nog even hier geweest met Buddy en Simone om onze nieuwe pup te bewonderen.
    groeten aan allemaal en in het bijzonder aan m'n broer Roel.

• 07 Februari 2010 - 16:26

Marieke:

Lieve Jorieke& Renate

Fijn dat jullie veilig en wel aan zijn gekomen!
    Wat een geweldige verhalen en mooie foto's gewoon soms onwerkelijk om te zien dat het er daar allemaal zo uit ziet onbegrijpelijk!
    Lijkt me ook een hele ervaring,en vooral bijzonder!
    Hele fijne dagen nog toegewenst en ik blijf jullie verhalen volgen!
    Leuk fijne 'werkdag'morgen en nog een goede zondag toegewenst.
    Liefs Marieke

• 07 Februari 2010 - 16:26

Marieke:

Lieve Jorieke& Renate

Fijn dat jullie veilig en wel aan zijn gekomen!
    Lijkt me ook een hele ervaring,en vooral bijzonder!
    Hele fijne dagen nog toegewenst en ik blijf jullie verhalen volgen!
    Leuk fijne 'werkdag'morgen en nog een goede zondag toegewenst.
    Liefs Marieke

• 07 Februari 2010 - 17:57

Kees En Ria:

Siebe en Gerda een goede terugreis toegewenst voor de anderen geniet nog even.
    Ma hoe gaat het met de pootjes,kunnen ze het nog trekken?
    Renate ik ben het met Bethine eens je kunt zo een colum beginnen, heel leuk,groetjes aan iedereen

• 07 Februari 2010 - 18:28

Gideon Ebbers:

dag pa..

het loopt allemaal lekker op rolletjes..
    ik heb volledig u taak over genomen,
    de dieren worden goed gevoed en de kliko staat al weer aan de weg. alleen mag mama wel alleen slape..
    morgen heb ik stage en mag ik me pakkie aan.
    Groeten Gideon

• 07 Februari 2010 - 19:07

Germa + Christy-Anne:

Beste pa/opa (Evert Veldhuis)

Hier een groet van ons vanuit ons koude kikkerlandje.Leuk de verslagen te lezen van de afgelopen dagen. Geniet er nog maar lekker van.Tot donderdag!

• 07 Februari 2010 - 20:33

Lisa De Kok:

Hallo Jorieke en Renate
    wij volgen jullie via de laptop.
    het is een belevenis daar he??

gtoetjes van henk en sita
    en lisa.

• 08 Februari 2010 - 15:00

Dick:

Echt genieten van jullie verhalen. Omdat je het zo goed kent. Nog een paar dgen en haal eruit wat je kunt. Doe vooral Arjen en Ilona ook de groeten. Zet m op he!!!

• 08 Februari 2010 - 20:13

Adriënne:

Hallo, wat leuk om jullie op afstand zo te kunnen volgen! Zo te lezen is het fantastisch en de foto's zien er geweldig uit!
    Geniet nog van de laatste dagen. Tot snel!
    Dikke kus, Adriënne