dag 9 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu dag 9 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu

dag 9

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate en Jorieke

05 Februari 2010 | Israel, Jeruzalem

Dag 9

Zoals geschreven, wat een bijzondere dag gisteren. Er is tot in de kleine uurtjes over doorgepraat en we werden ermee wakker om 7 uur en dan na een heerlijk ontbijt krijgen we weer ruim voldoende nieuwe stof tot nadenken! We zijn om 9 uur bij de Jaffapoort om met Bart Repko de muren op te gaan. We worden warm ontvangen, wat een liefde en warmte straalt hij dan al uit, meteen sympathie voor hem. Hij is oprichter van Never be Silent. In Nederland kregen hij en zijn vrouw roeping op basis van Jesaja 62:1,6,7,10. Lees dat eens met aandacht. We mogen niet meer zwijgen, we mogen God geen rust gunnen dag nog nacht om een beroep op hem te doen voor Jeruzalem, voor Israel! Staat er duidelijk, kerken en christenen luister naar Zijn Woord. Dat doet hij dus, de Wachter uit Jesaja, elke dag en soms ’s nachts staat hij op de muren proclamerend, God aanroepend, vanuit Zijn Woord als Wachters op de muren. Nu hoopt hij zoveel mogelijk mensen uit Nederland zoals wij hiermee wakker te schudden, zodat die weer op hun manier wachters in Nederland kunnen worden… Hij doet het inmiddels niet meer alleen, maar werkt met vrijwilligers (je kunt je aanmelden, voor 3 maanden mee te werken :)). Elke 3 maanden moet hij ook even het land uit ivm visum, graag om ook zijn kinderen en kleinkinderen en zijn mooie Nederland te bezoeken. Maar hij heeft een roeping…

Geweldig, wat een ervaring om met hem mee te lopen. Hij vertelt, wij luisteren, hij proclameert, schreeuwt het uit vanuit verschillende bijbelteksten, wij doen om de beurten mee. Bidden samen boven op de muren, uitkijkend op de oude stad. Hij zegt: met mijn oostelijk oor hoor ik de voetstappen van de naderende Messias, Yeshua, met mijn westelijke rechterlijke oor hoor ik: snurk.. het westen, stil. Israel wordt door God mijn gezalfde, mijn getrouwe, mijn volk genoemd. Hoe gaan wij met hen om? Gods tijd tikt, je ziet in Israel letterlijk de profetieen in vervulling gaan. Wij mogen deelgenoot zijn, wat maakt dat klein. Schaamt het Westen zich dat ze 2000 jaar stil zijn geweest toen de kruisvaders de joden onder gratie van de kerk vermoordden, toen de Holocaust plaatsvond. Hoe kan het dat 6 miljoen Joden omgebracht zijn onder leiding van Hitler, dat mensen dat uitvoerden.. in naam van God omdat de Joden Zijn handen doorboort hadden? Zien wij niet dat wij dat al 2000 jaar doen richting de Joden? Nu is er sprake van Jeruzalem opdelen, de stad van God. De Olijfberg zou Palestijns grondgebied worden, daar liggen alle Joden begraven wachtend op Zijn wederkomst. Daar komt Jezus weer, is hij naar de Hemel opgevaren. Spreken wij christenen daar niet over uit. We moeten juist liefde voelen voor het Joodse volk, achter hen gaan staan. We worden samen ingeent op de olijftak, mogen deelgenoot zijn.

Ik kan me voorstellen dat dit heel heftig overkomt als je dit in Nederland leest. Is het voor ons ook. Dit moet je ook horen in de setting van lopend op de muren, door de straten van Jeruzalem. Dus hierbij…. Uitgenodigd :). Maar lees hoe waar het is.

Na deze fijne ochtend een lekkere koffie en mogen we …. Shoppen! Nou dat laten de meesten zich niet 3x zeggen. Vooral de vrouwen, winkeltje in winkeltje uit, supervermoeiend voor wat mannelijke deelnemers…. Wat een steegjes met winkeltjes. Er is wat ingekocht, sjaaltjes, armbanden, souvenirs etc etc. In ieder geval de Joden goed gesteund mbt de economie!! Ook leuk natuurlijk voor de handelaren onder ons, ware sport. Afdingen, weglopen, boos worden en voor een mooi prijsje wat meenemen natuurlijk! Je bent Hollander of niet natuurlijk. O ja, kijken kijken niet…. Wijzelf hebben snel onze nodige dingetjes gekocht en zijn rond gaan zwerven om te eindigen in de Heilige Grafkerk waar we gisteren waren om alles nog eens goed op ons in te laten werken. Daar kwam een Nederlandse gids naast ons zitten en vertelde ons nog veel hierover, weer veel informatie rijker.

Na weer wat opgewarmd te zijn in een koffieshop (nee niet onze definitie maar echt koffieshop - was regenachtige dag, natte voeten en koud na een dag rondhobbelen weer) en genoten te hebben van warme chocolademelk (jawel in Jeruzalem) met zijn allen en veeeeeeele stromen Joden door de smalle straatjes naar de Tempelmuur (mag je niet meer Klaagmuur noemen) om half 5. Exact bij zonsondergang begint de Sabbat. Alles sluit ook zo’n beetje uiterlijk 1600 uur. Het regende maar iedereen stroomde richting het Tempelplein. En wat een feest wat we daar zagen. De mannen en de vrouwen uiteraard gescheiden. Bidden bij de muur, eventueel je vraag op een papiertje zetten en in de muur stoppen. Doet echt veel van binnen. Achteruit teruglopen. Van orthodoxe Joden, zoals wij ze kennen met de hoge hoeden, pijpenkrullen, baarden, zwarte kleding tot casual geklede Joden wel met keppeltje. Samen al heen en weer bewegend biddend, Thora lezend en… feest vieren door samen te zingen, klappen dansen, grote groepen midden op het plein in de Synagoge. Jong en oud. Mooi om te zien.

Wij (Jorieke en ik) staan dit vol bewondering te bekijken en worden een groep jongeren ingetrokken. Where are you from? Ah Hollandi, een gejuich klingt, Hollandi roepen ze allemaal en wij worden meegenomen in hun dans en zang. Prachtig. Vervolgens gaan we naar de tribune boven in de synagoge, het vrouwengedeelte en kunnen zien en horen wat er in de synagoge gebeurt.

Na deze weer waardevolle ervaring lopen we de binnenstad door naar de Jaffapoort, terug naar ons hotel. Natte schoenen, sokken en broek uit, superheet douchen en verkwikt naar beneden voor onze groeps- Sabat viering. Willem heeft ons alles uitgelegd en we hebben exact alles gedaan en gezegd zoals de Joden dat ook na het bezoek aan de muur in hun eigen huisgezin doen. Bijzonder, elkaar brood gedeeld en gezegd wat we hem/haar toewensen of graag willen zeggen, licht gedeeld, gezongen. Hierna samen koffie gedronken en gezellige avond gehad. Aan stof tot spreken geen enkel gebrek, dat snappen jullie vast wel!

Straks weer oogjes dicht en morgen een keertje niet vroeg op. We houden morgen ook Sabat, al zondag. We bezoeken een orthodoxe Joods Messiaanse gemeente (Joden die Jezus als hun Messias erkennen), zijn daar uitgenodigd voor de koffie en gaan dan naar de Olijfberg. Een rustige dag, de rustdag. Alles zit dan ook dicht vanwege Sabat.

Ik kan het niet genoeg benadrukken, maar fijn al die berichten. Voor mijzelf, Jorieke maar ook echt heel erg voor de anderen. Elke ochtend en avond vraag, en…? O ja die heeft gereageerd, och wat leuk! Dus vooral blijven doen, en fijn dat jullie meeleven en lezen. Dick, kun je toelichten over Ben Jehuda? Staat niet in mijn reisgids en onze reisleiding kon ook niet zo zeggen wat het is…

Sabat Shalom!

Jorieke en Renate

• 06 Februari 2010 - 08:58

Gerdien En Kids:

fijn dat jullie dat zo samen mogen meemaken, en wij alvast veel van jullie reis op deze manier meemaken lieve groetjes aan roel en de rest

• 06 Februari 2010 - 10:06

Martjan & Jiddo :

Lieve papa, denk je aan de steen, die je mee zou nemen... xje martjan
    lieve Iloon, ik vind die foto met dat zwaard echt vet cool! xje jiddo
    lieve oma Annie, was het leuk bij de dode zee? groetjes Martjan

• 06 Februari 2010 - 11:14

Joke En Maarten:

Renate geweldig zoals je alles beschrijft, steeds meer mensen willen jullie site, veel mensen leven mee, het is genieten.
    de foto`s spreken voor zich.
    Fijne Sabbat vandaag,

lieve groeten aan allemaal,

Maarten en Joke

PS. Jorieke de buurman heeft je kaart ontvangen op de kameel, hardstikke leuk.

• 06 Februari 2010 - 11:26

Joke Wubs:

hoi renate

even de groeten aan mn moeder (annie van triest,aan arjen mn broer en ilona
    zeg maar tegen haar dat
    we meegenieten met het verslag en de fotos
    al missen we een foto van haar op een kameel maar die zal iemand zeker hebben
    veel plezier
    thuis alles goed,behalve een kamerplant die alle blaadjes laat vallen omdat ze denk ik niet meer aangesproken wordt
    groetn joke en jacob

• 06 Februari 2010 - 12:04

Erma:

hallo daar fijn dat jullie daar zo genieten
    wil je even de groeten aan mijn moes doen en zeggen dat ik haar mis
    gr erma
    en ook aan mijn ander fam natuurlijk
    en dat ze maandag even een taartje moeten eten

• 06 Februari 2010 - 15:03

Henrieke :

Henrieke wil oma van Hartskamp een dikke knuffel geven en tot volgende week zaterdag.

Henrieke van Blijderveen.

• 06 Februari 2010 - 15:04

Anthonis:

Geeft oma van Hartskamp een dikke knuffel

liefs
    Anthonis van Blijderveen

• 06 Februari 2010 - 16:43

Jacquelien Kooistra:

Wauw, wat een geweldig mooie ervaringen doen jullie in Israel op!
    Vooral die muurwandeling lijkt me heel bijzonder.

Een goede sabbat/zondag.

Jacquelien en Siebren

ps ik ben benieuwd wat voor souvenirtjes er donderdag allemaal uit de koffers komen. Dat wordt uitpakken op schiphol!

• 06 Februari 2010 - 17:12

Rianne Bulten:

Hallo allemaal, fijn dat jullie het goed hebben.
    De groeten van ons aan Roel m'n groete broer en de Fam. van Triest en verdere bekenden.
    Rianne en Johan Bulten.

• 06 Februari 2010 - 20:07

Amber & Joelle:

Dag mam,de kaart van jou op zo'n grote kameel hebben we vandaag ontvangen. Leuk joh.. kun je er niet eentje meenemen? Pappa's tuin is groot genoeg en anders past tie wel bij Ome Arjen in de tuin.

• 08 Februari 2010 - 14:54

Dick:

Renate de vraag over Ben Jehuda. De Kalverstraat van Jeruzalem. Een mooie winkelstraat in het hart van Jerazalem. Met mooie schittenrende winkels en hele gezeligge restaurants. Als je tijd hebt.. zeker even doen.

• 08 Februari 2010 - 14:54

Dick: