Dag 8 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate en Jorieke

04 Februari 2010 | Israel, Jeruzalem

Dag 8 Jeruzalem

Na een heerlijk nachtje slapen in ons hotel vanochtend weer allemaal 0745 present voor ontbijt, een klein beetje uitslapen! Na een heerlijk ontbijt met heerlijke koffie (1e keer tijdens ons verblijf dus dat was genieten!) verzamelden we ons om 0830 om richting de Jaffa poort te lopen en de oude stad van Jeruzalem binnen te gaan. Het was droog, zonnetje scheen wat magertjes en het was best fris maar in ieder geval droog. Op een punt hebben we Koen Yanush ontmoet en hij nodigde ons eerst binnen uit om een introductie op zijn verhaal en visie te geven. Maar goed ook, want zodra we binnen waren, kletterden de hagelstenen uit de lucht!

Kort over Koert Yanush. Hij is een Fries die nu 24 jaar in Jeruzalem woont. Toen hij met zijn vrouw hierheen gingen, hadden ze een kleintje en ze was zwanger! Ze gingen in de Davidstad wonen.. een wijk met alleen Arabieren waar zij dus tussen in gingen wonen, juist tijdens de Intifada. Niet een logische beslissing in die levensfase maar zij ervaarden hun roeping van God zo sterk dat ze wel moesten volgen. En ze hebben het niet makkelijk gehad, banden lek gestoken, muren beklad… maar hij wist God is sterker, hij overwint elke vijand. En dat heeft God hem dus bewezen. Hij vertelde hoe hij in de wijk als hij terug kwam van zijn werk muntstukken vond en andere bijzondere oude dingen. Hoe hij vragen begon te stellen over de verschillende heiligdommen, hoe alles tot leven kwam als hij door Jeruzalem liep. Hij ging zich steeds meer in alles verdiepen wat nu resulteerde in zijn missie om zoveel mogelijk mensen deelgenoot te maken van zijn visie op Israel, op de Bijbel en nog veel meer. Hij heeft gewoon een fulltime job in de stad, maar daarnaast heeft hij dit dus tot doel gesteld. En wat een visie heeft hij ons verteld, ’s avonds bij de nabeschouwing zitten we er nog vol van. Het is teveel en te moeilijk om de juiste essentie nu weer te geven, maar een korte samenvatting van onze verdere gebedswandeling zoals hij het noemde (hij is geen officiële gids en mocht dus eigenlijk deze groep van 21 mensen niet rondleiden) door Jeruzalem. Ik hoop dat ik alles nog juist onthouden heb, dus foutjes voorbehouden!! Let wel, het is dus Koen’s visie waar wij nog veel over na te denken hebben.

Het begon in de huiskamer van een vriend wat hij mocht gebruiken. Hij vertelde kort het verhaal van hierboven en om de verdere dag in perspectief te plaatsen begon hij ons basisdingen uit te leggen. Over Noach en in het bijzonder zijn zonen Sem, Chad en Jafeth. Sem waaruit Gods volk geboren is, Chad waaruit de Babeloniers en Arabieren voortgekomen zijn en tenslotte Jafeth waar de Westerse wereld, lees dus ook wij uit voortgekomen zijn. Sem die in de tent mag wonen en Chad als knecht en Jafeth mag bijwonen in de tent. Sem, Gods volk op de 1e plaats. Jafeth die welvaart krijgt toebedeeld, duidelijk in de westerse wereld! Hoe dat niet goed gebruikt is en zelfs tegen Sem ons gekeerd hebben, denk oa aan antiSEMitisme (ooit zo gelezen?!?!?). Hij trekt de lijn door via Abram en Isak, hoe God daar al zijn toekomst laat zien over het geofferde lam. Hij laat de lijnen van de religie gedurende geschiedenis zien. Chad komt Nimrod uit voort die Babel vormen en de hoogste toren willen maken, als God zijn. Egypte met zijn obelisken, Rome idem dito. Overeenkomsten tussen de verschillende goden. Hoe Constatijn het niet handig vond dat in zijn rijk iedereen aparte godjes ging aanbidden, beter te regeren over een rijk met 1 God. Hoe hij het Christendom oplegde. De Zondag instelde, let op ZON en de rest van de dagen van de week ook naar Romeinse Goden werden vernoemd en 1e kerstdag op 25 december werd geplaasts, de Zonnewende. Dit om alle verschillende volken en stammen tevreden te stellen. Hoe Constatijn geld bracht richting het plaatsje bij Mohammed en de Islam ingesteld werd. Etc etc…

Hierna gingen we op pad voor de wandeling langs verschillende heilige plaatsen. We gingen door het oog van de naald (heel klein poortje) en kwamen bij wat ze noemen de Johannes de doper kerk. Daarna naar de Kerk van het Heilige graf, het graf van Jezus en Golgota. Hij laat ons heel duidelijk zien wat een circus daarom heen gebouwd is. “Wat zoekt Gij hier de levenden onder de doden. Weet gij niet dat Hij is opgestaan?!”. Hij maakt ons alert op vele dingen die niet kloppen in de symbolen, afbeeldingen, schilderijen in de kerk (de zon met de pyramide en het oog van Isis nota bene kijkt uit op het graf van Jezus!) Een heel verhaal over Godfried van Bourgogne en de vrijmetselarij, hele geschiedenis die doorsijpelt in de 10 monarchen die nu nog in Europa zijn. (de 10 horens waaruit er 1 kleine zal opstaan die de Antichrist zal blijken te zijn mischien??). Te veel om hier te vertellen. De Via Dolorosa lopen we langs waar Pilatus het volk zou hebben toegesproken en Jezus zou hebben veroordeeld. Doordat Jeruzalem tot 18 keer verwoest is, staat er helaas niks origineels meer (het enige originele is het kleine stukje Klaagmuur, overblijfsel van de tempel) en is overal iets nieuws opgebouwd. En zo lopen we de weg af. We blijven steken bij een hospice wat voorheen door Franz Joseph uit Oostenrijk (denk aan Sissi) gebouwd is en hebben we genoten van echte koffie en heerlijke apfelstrudel. Vervolgens nog wat doorgelopen en Falafel gegeten.

Hierna zijn we een poort uitgelopen en stonden we buiten de stadsmuren. We liepen over een begraafplaats, een moslim begraafplaats. Dit is voor de Poort der Barmhartigheid, waar Jezus met palmpasen op zijn ezel doorgekomen zou zijn en waarvan de Joden verwachten dat hij eens Jeruzalem weer binnen zou komen. De poort is dichtgemetseld door de moslims en aan de buitenkant van de muren zijn daar moslimgraven tegenaan gezet. Sommige christenen denken dat dat expres gedaan is omdat Joden niet over graven mogen lopen en Jezus een Jood is en dus ook niet daarover mag. Dus bang dat de wederkomst uitkomt! Maar Jezus zal daardoor vast niet tegengehouden worden. We zien aan de overkant de Olijfberg waar alle Joden op begraven liggen wachtend op de opstanding der doden. De hof van Getsemane ernaast. En dat stuk is nu ter discussie om het aan de Palestijnen te geven, terwijl het zo iets belangrijks en wezenlijks is voor de Joden…

We lopen door, inmiddels verkleumd door een hevige hoosbui en koude wind, naar de plek waar eens de ingang van de tempel was. Door naar de Stad van David. Ze hebben hier resten van Koning Davids paleis gevonden, zijn allemaal opgravingen in volle gang. Het wonderlijke is dat er alleen Arabieren woonden in dit gedeelte, maar dat er nu een aantal Joden weer wonen (noemen wij nota benen kolonisten terwijl ze terugtrekken naar hun oude plaatsen).

Hierna zijn we door de binnenstad weer terug gelopen, na een kopje koffie ed, naar de Jaffa poort om na een snelle, hele warme douche lekker te eten in ons hotel! Zoals gezegd een bewogen nabeschouwing en nu (2330 uur alweer) tijd om oogjes dicht te doen. Morgen 7 uur op en om 0845 de muur op met Bart Repko. Daarna vrij programma tot we om ong 1600 uur bij de Klaagmuur hopen te staan, aanvang van de Sabbat waar dan alle Joden heentrekken.

Welterusten en tot morgen!

Groetjes Jorieke en Renate

• 04 Februari 2010 - 23:02

Hendry En Herma:

Hoi Renate en Jorieke,

Net alle berichten en foto's bekeken, wat hebben jullie al veel beleefd deze dagen!! Een goede tijd verder en de hartelijke groeten van ons!

• 05 Februari 2010 - 07:09

Gerdien En De Kids:

wat een uitgebreidverslag !! heel super !we worden goed op de hoogte gehouden bedankt!!!!!
    en erg leuk de vele foto's zo kunnen roel /paps goede volgen en natuurlijk nog even zien!!!! we missen hem wel hoor!!! lieve groetjes aan roel en onze paps

• 05 Februari 2010 - 09:21

Harold En Herna:

Hallo lieve mensen,

Wat een prachtige verhalen!! Geniet ervan!

Groeten voor jullie allemaal, Harold en Herna

• 05 Februari 2010 - 14:55

Rita Brummelkamp:

Wat geweldig om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken! Hierbij wil ik jullie nog een goede reis wensen en speciaal de groeten doen aan Germa Scholten.
    Geniet van alles wat jullie beleven.
    Groet, Rita

• 05 Februari 2010 - 19:01

Mirjam Kollenstaart:

Ha Jorieke,

Bofkont, wat een mooie verhalen...ik ben jaloers op je. 'k Ben vandaag op kantoor geweest en je instructies waren toch niet helemaal compleet: er waren wel kroketten, maar ik miste de koekjes!!!
    Boeiende dagen toegewenst en tot de volgende keer!

• 05 Februari 2010 - 20:06

Wilco En Alrien:

Hoi Renate en Jorieke,

We volgen jullie elke dag
    wat ontzettend mooi en bijzonder wat jullie zien en doen!!!!
    Geniet ervan.

Groetjes van de kamphuisjes

• 06 Februari 2010 - 18:03

Fabienne:

Misschien goed om ook de andere kant van het verhaal (City of David) te lezen op www.alt-arch.org of www.silwanic.org
    Met vriendelijke groet,
    Fabienne