Ons programma - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu Ons programma - Reisverslag uit Hoevelaken, Nederland van Renate en Jorieke - WaarBenJij.nu

Ons programma

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate en Jorieke

21 Januari 2010 | Nederland, Hoevelaken

Programma
Israël in 15 dagen van dag tot dag

Dag 1, Donderdag – 28 januari 2010
Vanaf Amsterdam vliegen we naar Tel Aviv. Na de verwelkoming worden we naar Haifa gebracht.

Dag 2, Vrijdag – 29 januari 2010
S’ morgens uitslapen
09.30 uur - Ontbijt
10.00 uur – Bezoek ‘Ebenezer home’ & ontmoeting met Martina, Nederlandse Holocaust overlever.
12.00 uur - Lunch
13.00 uur - Bezoek aan het Ghetto-fight museum. Daarna neemt de gids ons mee naar het kruisvaarderstad Acco
17.00 uur t/m19.30 - sabbatsviering l bij Guy Cohen
20.00 uur - maaltijd in het hotel
21.00 uur - Groepstijd; overnachting in hotel in Haifa.

Dag 3, Zaterdag – 30 januari 2010
08.30 uur - Ontbijt
09.00 uur - Groepstijd ‘De betekenis van de sabbat’.
10.30 uur – Vertrek naar de stad om een wandeling te maken door Haifa.
13.00 uur - ’S middags staat in het teken van rust en ontspanning.
We maken een boottocht over het Meer van Tiberias en berg der
zaligsprekingen
19.30 uur - Diner in hotel
20.30 uur - Groepstijd met eventueel Jo Blower die iets verteld over hun werk.

Dag 4, Zondag – 31 januari
08.30 uur - Ontbijt
09.30 uur - Vertrek trip met Daniel Braun, na het ontbijt vanuit Haifa richting de Golan. We reizen door via Mitzpe Ramot, de plek bij de Jordaan, waar de Syriers op joodse
nederzettingen hebben geschoten die in de Jordaan valei waren gevestigd. We passeren de oorspronkelijke grens die de Engelse en Franse mandaat van elkaar scheidde. We reizen door
naar de krater Bental. Hier hebben we een 360 graden zicht over de hele noordelijke Golan. We zien ver in Syrie, Kunetra een Syrische stad die is verwoest tijdens de gevechten. Hier is zwaar gevochten. Samen helpen en samen ontdekken Bij helder weer zien we de Hermon bergketen in het noorden Hula vallei in het westen en het meer van Galilea in het zuid westen.Op deze plek zal Daniel een uitgebreid uitleg geven over de strategische positie van de Golan voor de veiligheid van heel Israel, over de gevechten van de 6 daagse en Jom Kippur oorlog.
Er is hier een plek om wat te drinken (op eigen kosten) en van toiletten gebruik te maken.
Mogelijk kunnen we onderweg een legerbasis bezoeken. Dat hangt af van
de veiligheidssituatie op dat moment.
We reizen door naar de nederzetting Keshet langs de Syrische grens. We krijgen in Moshav Keshet een tour en uitleg over het leven in een nederzetting op de Golan Hoogte zo dicht op de Syrische grens. We bezoeken daar de appeljus fabriek en de melkfabriek. We krijgen uitleg
en rondleiding in de Pre-Military Academy Keshet Yehuda, waar de jonge jongens zich geestelijk voorbereiden op het leger en die betrokken zijn in het werk van L'Chaim - onder de
overlevenden van de Shoa.
Hier worden we uitgenodigd voor een lunch. We krijgen een toespraak van de lokale rabbi. Na de lunch zal Daniel het werk onder de
Holocaust overlevenden (L'Chaim) uitleggen. Hoe werkt het adoptie plan, hoe de jongelui van
de Academie en van scholen continue betrokken zijn bij de ondersteuning en zorg voor deze mensen. Een aantal overlevenden van de Holocaust zullen kort hun eigen verhaal vertellen
hoe ze de oorlog in een concentratiekamp hebben overleefd. We zullen beelden en een film
zien van het werk van L'Chaim

Dag 5, maandag – 1 februari
07.30 uur - Ontbijt
08-00 uur - Vertrek naar projecten werken in Ebenezer
Van 12.30t/m13.00 uur - gebruikt de groep hier de lunch 13 personen gaan naar The House of Light
16.30 uur - We rijden door naar Nazareth, De avond zal gevuld worden door een etentje met Holocaust-overlevenden welke nu in Nazareth woonachtig zijn.

Dag 6, dinsdag – 2 februari
07.00 uur - Ontbijt hotel
08.00 uur – Vertrek, vandaag verlaten we Noord- Israel en trekken door de woestijn naar het
zuiden. We zullen o.a. een bezoek brengen aan de doopplaats Qasr El Yahud nabij Jericho. Verder kunt u ervaren hoe het is om op een kameel te rijden

Dag 7, woensdag – 2 februari
Vandaag bezoeken we de oase van Ein Gedi, de plaats waar David zich voor Saul verborg. Natuurlijk
maken uw gasten kennis met de unieke ervaring van het drijven in de Dode Zee. Daarna kan de groep zich splitsen voor: Men kan hier zich met gezonde modder insmeren en onder d warme zwavel bronnen weer douchen en van de zon strand blijven genieten , of een wandeling maken naar een gweldig mooie tuin in de omgeving of er kan een bezoek geregeld worden aan Massada, Herodes schitterende paleis en vesting. Het is de plaats van de laatste heldhaftige weerstand in het jaar 73 en massazelfmoord van de 960 verdedigers.
20.00 uur - diner in Hotel Jerusalem
21.00 uur - Groepstijd
22.00 uur - Eventueel een korte wandeling.

Dag 8, donderdag – 4 februari
Deze ochtend gaan uw gasten in subgroepjes van 6 à 7 personen langs diverse projecten in Jeruzalem Om daar actief mee te helpen (4) Jeruzalem, alles is op loopafstand.
s Middags staat in het teken van de “visie”.Er zal o.a. een bezoek gebracht worden aan een synagoge in de oude stad.

Dag 9, vrijdag – 5 februari
De morgen staat in het teken van een wandeling over de muur met Bart Repko van „Never be silent’.In de middag de graftuin
19.00 uur - eigen sabbat viering
19.30 uur - diner in hotel
In de avond bezoeken we te voet de Klaagmuur

Dag 10, zaterdag - 6 februari
s Ochtends zullen uw gasten een bezoek brengen aan de gaarkeukens van Jeruzalem (werk 5) .
In de middag vrij bv shoppen in oude binnen stad . Evt. bezoek aan synagoge?

Dag 11, zondag – 7 februari
We bezoeken om 10.00 uur de Messiasbelijdende gemeente van ds. Ben Zvi Verder wilt u deze dag een
wandeling maken op de Olijfberg.
Avond eigen zondag viering of naar bijzondere internationale joods messiaanse gemeente King David
19.00 uur - Diner
20.00 uur - Voorbereidingen voor dinsdag avond
21.30 uur - Groepstijd

Dag 12, maandag – 8 februari
U maakt de hele dag een wandeling met Koen Yanush.
19.00 uur - Diner
20.00 uur - Lezing over werk Musalaha in het hotel
21.30 uur - Voorbereidingen voor avond er op

Dag 13 dinsdag – 9 februari
Deze ochtend volgt een bezoek aan een van de projecten van Gain. (werk 6) En in de middag naar Yad
Vashem (open tot 17.00 uur s Middags is ter vrije besteding en kunnen de gasten bijvoorbeeld shoppen aan de Jaffastreet. s Avonds volgt een ontmoeting met Holocaustoverlevenden in een bejaardentehuis in Jeruzalem.

Dag 14 woensdag – 10 februari
In de morgen de laatste keer de handen uit de mauwen daarna staat Bethlehem op de agenda. Daarna
bezoekt u een kindertehuis Jemina
Evt een kort bezoek aan de geboortekerk te Bethlehem .
Ook rijden we naar de velden van Efratha voor we terug rijden naar ons hotel in Jeruzalem.
20.00 uur - Diner

Dag 15 donderdag – 11 februari
Vertrek naar Nederland vanaf de luchthaven van Tel Aviv.

• 25 Januari 2010 - 10:00

Dick:

Er staan heel veel indrukwekkende onderdelen bij. Daar houd je het niet droog bij hoor. Gethto is zeer indrukweekend. met name als je een film gaat bekijken daar. Of een lezing. Ik ga nu verde rkijken hoor.

• 26 Januari 2010 - 22:36

Hendry En Herma:

Een hele goede tijd in Israel!

• 29 Januari 2010 - 08:37

Dick:

Hebben jullie een goede reis gehad? Lekker geslapen al is het kort. Hoe is het weer? Ik wacht de reactie weer af.

• 02 Februari 2010 - 22:12

Cari,een Van Triest:

shaloom,
    fijn zo mee te genieten!
    wees een zegen,
    p.s. de muur niet vergeten hoor!